Przewianie organizmu – objawy i skutki

Przewianie nazywane zawianiem to zespół objawów, które są wynikiem działania strumienia zimnego powietrza na ciało. Skutkiem tego może być: ból pleców, szyi, głowy, a nawet przeziębienie. Warto bliżej zapoznać się z tym tematem, aby uniknąć przykrych powikłań i w razie potrzeby podjąć odpowiednie kroki w celu szybkiego powrotu do formy. Czym dokładnie jest przewianie i jak sobie z nim radzić?

kobieta trzymająca się za szyję

Przewianie – najczęściej występujące przyczyny

Przewianie najczęściej występuje, gdy na rozgrzane ciało i spoconą lub wilgotną skórę oddziałuje strumień zimnego powietrza. Najczęściej dochodzi do tego w następujących sytuacjach:

• przebywanie w przeciągu, np. otwarta szyba w samochodzie podczas jazdy, itd.
  • spacerowanie w deszczową pogodę z silnymi powiewami wiatru
  • przebywanie pod intensywnym nawiewem zimnego powietrza z klimatyzatora, np. w sklepie
  • kąpiel w zimnej wodzie, gdy ciało jest mocno rozgrzane
  • leżenie na zimnym podłożu, np. na trawie

Przewianie – objawy, które występują

Objawy przewiania najczęściej występują w ciągu kilku godzin po owianiu ciała zimnym powietrzem, a w niektórych przypadkach do kilku dni – w zależności od organizmu. Niekiedy pojawia się katar, który jest objawem przeziębienia, a nawet stan podgorączkowy. Natomiast bardziej dokuczliwymi objawami są:

Ból szyi – u wielu pacjentów promieniuje do jednej lub obu rąk. Może towarzyszyć mu skurcz mięśni szyi, co ogranicza jej mobilność. U wielu pacjentów częsty ból ramion i kończyn jest wywołany rwą barkową lub przepukliną kręgosłupa, jednak tłumaczą oni te objawy zawianiem. Dlatego w przypadku przewlekłego bólu, należy udać się do lekarza, który ustali przyczynę i w razie konieczności poddać się odpowiednim zabiegom fizjoterapeutycznym.

Przewianie ucha – często dochodzi do niego również wskutek przebywania na wietrze lub pod nawiewem z mokrymi uszami, np. po umyciu. Do charakterystycznych objawów należą: kłujący ból i zatkane ucho, stan podgorączkowy, a nawet zaburzenia równowagi.

Przewianie głowy – objawia się silnym i pulsującym bólem w skroniach lub z tyłu głowy. U osób podatnych na migrenę, może się ona aktywować. Dolegliwości bólowe nasilają się podczas wysiłku fizycznego i występują najczęściej po kilku godzinach po przebywaniu na przeciągu. U niektórych pacjentów występują mdłości, a nawet wymioty. Ból o charakterze pulsującym najczęściej dotyka osób, które mają skłonność do zgrzytania zębami, czyli cierpią na tzw. bruksizm. Na skroniach mogą pojawić się wyczuwalne zgrubienia.

Przewianie pleców – to jedna z najczęściej występujących przypadłości. Najczęściej dochodzi do niego, gdy skóra pleców jest spocona i wystawiona na działanie chłodnego strumienia powietrza. Podobna sytuacja występuje, np. podczas zimnej kąpieli w upalny dzień, np. w basenie, wannie, itd. Przewianie pleców skutkuje bólem w dolnej części, który promieniuje do jednej lub obu nóg. Potocznie nazywane jest bólem korzonków. U niektórych osób wskutek przewiania, ujawniła się rwa kulszowa lub przepuklina kręgosłupa. Każde z tych schorzeń wymaga indywidualnych metod leczenia i rehabilitacji.

Przewianie barku – charakteryzuje się silnym bólem barku, który nasila się podczas ruchu oraz promieniuje jednostronnie do górnej części pleców lub ręki. Mogą wystąpić także dolegliwości bólowe stawów.

Przewianie twarzy – może objawiać się bólem twarzy, dziąseł i zębów. U niektórych pacjentów dochodzi do aktywacji punktów spustowych na twarzy oraz zapalenia nerwu trójdzielnego. W cięższych przypadkach występuje porażenie nerwu twarzowego lub jednostronne osłabienie mięśni twarzy.

Dlaczego przewianie wywołuje ból? Wskutek działania strumienia zimnego powietrza dochodzi do miejscowego wychłodzenia, co skutkuje szybkim skurczem mięśni. To powoduje, że ich struktura częściowo traci elastyczność, co wywołuje mikronaderwania włókien. Ponadto aktywują się punkty spustowe w danej części ciała, co skutkuje bólem. Przewianie może wywołać także dolegliwości w całym organizmie, np. ból kręgosłupa, stawów, mięśni, itd.

Przewianie – leczenie i zapobieganie

Przewianie w zależności od lokalizacji bólu, leczone jest na różne sposoby. Pacjent w trakcie kuracji powinien przestrzegać kilku zasad:

• unikać przebywania na wietrze oraz w chłodnych pomieszczeniach do czasu ustąpienia bólu
  • przyjmować leki przeciwbólowe – przez krótki czas, gdy ból utrudnia codzienne funkcjonowanie
  • stosować ciepłe okłady w miejscach bólu

W przypadku aktywacji punktów spustowych wskutek przewiania, efekt przynoszą zabiegi fizjoterapeutyczne. Należą do nich:

• Kompresja uciskowa – polega na uciskaniu miejsca bólu przez 90 sekund, a następnie znajdowaniu pozycji, w której ból jest słabszy.
  • Chłodzenie i rozciąganie – fizjoterapeuta po schłodzeniu mięśnia objętego bólem, zaczyna go rozciągać, aby zwiększyć zakres ruchowy i elastyczność.
  • Masaż włókien mięśniowych – wykonywany jest wzdłuż ich włókien z częstotliwością bliską biciu serca. Następuje rozluźnienie tkanek oraz zwiększa się ich elastyczność.
  • Technika rozluźniania mięśniowo-powięziowego – rehabilitant wywiera ucisk w miejscu bólu, w rozciągnięciu mięśnia. Następnie zwalnia ucisk i podążą zgodnie z rozluźnieniem mięśni, wykonując kolejny ucisk przez 30 s.

Zawianie powinno być leczone do czasu całkowitego zaniknięcia bólu. Struktura mięśni, które uległy zawianiu jest podatna na urazy podczas wysiłku. Dlatego w takim przypadku warto systematycznie korzystać z zabiegów fizjoterapeutycznych, aby uelastyczniać i wzmacniać tkanki.