Paluch koślawy (haluks)

Paluch koślawy (hallux valgus) to koślawe zniekształcenie palucha w I stawie śródstopno-paliczkowym, który odchyla się w kierunku zewnętrznej strony stopy. Taki stan powoduje z czasem zniekształcenie stopy oraz wywołuje zwyrodnienia stawów. Wiele osób cierpi na tę przypadłość, ale często jest ona bagatelizowana. Wskutek tego zmiany pogłębiają się, aż dochodzi do poważnych powikłań.

haluksy

Paluch koślawy – czym dokładnie jest?

Paluch koślawy najczęściej jest nazywany haluksem. To największy palec u stopy, którego staw ulega deformacji. Z czasem zmiany stają się tak duże, że pacjent odczuwa silny ucisk i podrażnienie kości podczas chodzenia, zwłaszcza w butach. To z kolei prowadzi do stanu zapalnego kaletki stawowej oraz nadbudowy tkanki kostnej, co jeszcze bardziej uwidacznia koślawość. W zaawansowanym stadium, paluch może zachodzić na drugi, a nawet trzeci palec. W początkowym etapie powstawania schorzenia zmiany są łagodne. Natomiast wraz z rozwojem stanu zapalnego zaczyna występować ból. U wielu pacjentów koślawość palucha wywołuje zwyrodnienie w okolicy stawu śródstopno-paliczkowego. Haluksy znacznie częściej występują u kobiet niż u mężczyzn. Deformacja ta może pojawić się już w wieku młodzieńczym i występować obustronnie w różnym stopniu zaawansowania.

Paluch koślawy – przyczyny

Paluch koślawy może mieć wiele przyczyn, wśród których wyróżnia się:

• Nieprawidłowe ustawienie kończyn dolnych (np. koślawość kolan), co wiąże się z nieprawidłowościami obciążenia stopy.
  • Noszenie nieodpowiedniego obuwia – buty ze zwężanymi noskami często wywierają ucisk na największy palec stopy i powodują jego deformację. Z kolei noszenie obuwia na wysokich obcasach sprawia, że przód stopy ulega rozszerzeniu, a jej poprzeczny łuk znacznie się obniża.
  • Geny – schorzenie może zostać odziedziczony po przodkach. W takich przypadkach u pacjentów najczęściej występują takie wady jak: osłabienie tkanki łącznej, niewłaściwy kształt stawu śródstopno-paliczkowego oraz egipski kształt stopy – paluch jest znacznie dłuższy od drugiego palca.
  • Przebyte stany zapalne stawów
  • Wadliwa struktura mięśnia piszczelowego tylnego
  • Przykurcz w okolicy ścięgna Achillesa
  • Dna moczanowa

haluksy

Paluch koślawy – objawy schorzenia

Paluch koślawy najczęściej występuje u kobiet, ponieważ posiadają słabszą strukturę mięśniowo-więzadłową stóp niż mężczyźni. Do objawów, na które warto zwrócić uwagę należą:

• ból przyśrodkowej części stopy w okolicy I stawu śródstopno-paliczkowego
  • tkliwość uciskowa
  • ograniczenie zgięcia grzbietowego palucha, sztywność poranna
  • odciski, modzele
  • zaczerwienienie dużego palca, mrowienie, drętwienie części grzbietowej stopy
  • powracający ból
  • zapalenie kaletki stawowej

Paluch koślawy – leczenie

Paluch koślawy w zaawansowanym stadium leczony jest operacyjnie. Pomocne jest także stosowanie ortezy, która odciąża staw oraz stabilizuje palec. Natomiast w leczeniu oraz profilaktycznie, pacjenci używają wkładek ortopedycznych, które pozwalają utrzymać stopę w prawidłowej pozycji podczas chodzenia. Leczenie zachowawcze polega na przeprowadzaniu zabiegów rehabilitacyjnych i warto rozpocząć je najwcześniej jak to możliwe. Dzięki temu można zapobiec operacji. Celem zabiegów jest zniwelowanie bólu oraz przywrócenie funkcji stopy. W pierwszym etapie stosuje się najczęściej fizykoterapię: laseroterapię, kąpiele wirowe, falę uderzeniową, a także krioterapię, pole magnetyczne oraz ultradźwięki.

Kluczową rolę odgrywają jednak zabiegi manualne oraz kinesiotaping. Ćwiczenia są dobierane indywidualnie do pacjenta, w zależności od stopnia zaawansowania deformacji, a ich celem jest zahamowanie zmian, wzmocnienie struktur stopy oraz przywrócenie prawidłowego przewodnictwa nerwowego. Ważne jest, by poprawić zakres ruchomości w I stawie śródstopno-paliczkowym, skorygować ustawienia stopy oraz zreedukować chodzenie ze zwróceniem uwagi na prawidłową postawę ciała. Do często stosowanych należą ćwiczenia rozciągające między innymi streching mięśnia prostownika palucha długiego , trójgłowego łydki. W leczeniu zachowawczym u pacjentów stosuje się także kinesiotaping, czyli oklejanie palca specjalnymi plastrami. Dzięki temu staw zostaje odciążony, ból zanika oraz łatwiej jest skorygować ustawienie palca.