Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego stanowi najczęstszą przyczynę nabytego płaskostopia u dorosłych. Mięsień piszczelowy tylny to jeden z kluczowych mięśni, który stabilizuje stopę, działa jako zginacz podeszwowy stopy oraz jako inwerter stawu skokowo-piętowego. Umiejscowiony jest w tylno-przyśrodkowej części goleni. Natomiast jego ścięgno przebiega pod kostką przyśrodkową i przyczepione jest z kością łódkową i klinowatą przyśrodkową. Mięsień piszczelowy tylny wpływa na prawidłową wydolność chodu, ponieważ utrzymuje wysklepienie łuku podłużnego przyśrodkowego. W niektórych przypadkach dochodzi do niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego. Jakie są tego przyczyny, objawy i jak przebiega fizjoterapia?

nogi kobiety

Przyczyny niewydolności ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego, często jest wynikiem stanu zapalnego zapalenia błony maziowej (co powoduje zwyrodnienie, wydłużenie i przerwanie ścięgna) oraz ostrego urazu. Inną przyczyną są nagłe przeciążenia lub częste mikrourazy, które osłabiają strukturę mięśniową. Często dochodzi do tego u kobiet lub mężczyzn po 40 – stym roku życia. W grupie ryzyka znajdują się osoby cierpiące na: otyłość, cukrzycę, koślawość tyłostopia, schorzenia reumatologiczne, a także po urazach łuku podłużnego przyśrodkowego.

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego rozpoznaje się głownie metodami klinicznymi. Czasami zalecane jest wykonanie badania MR na przebiegu ścięgna w obrębie stopy i stawu skokowego.

Objawy niewydolności ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego, najczęściej objawia się bólem zlokalizowanym za przyśrodkową kostką, promieniującym do przyśrodkowej części stopy.  We wczesnych stadiach niewydolności pacjenci uskarżają się na łatwe męczenie się, pobolewania. Dolegliwości bólowe nasilają się podczas intensywnego ruchu, np. w trakcie szybkiego chodzenia lub biegania. U pacjentów często występuje również stopniowe zapadnięcie łuku podłużnego przyśrodkowego. Bagatelizowane schorzenia z czasem powoduje przykurcz ścięgna Achillesa, przez co pacjent nie jest w stanie prawidłowo się poruszać w wyniku bólu, obejmującego również stan skokowy.

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego – leczenie

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego, w lżejszym stadium polega na odciążeniu i unieruchomieniu kończyny dolnej za pomocą ortezy lub gipsu. W późniejszym etapie niezbędna jest fizjoterapia w celu przywrócenia sprawności ruchowej kończyny dolnej. Najczęściej u pacjentów przeprowadzamy terapię tkanek miękkich, której celem jest przywrócenie prawidłowego napięcia, zwiększenie elastyczności oraz przyspieszenie regeneracji tkanek. Ponadto wykonywane są ćwiczenia wzmacniające mięśnie, odpowiadające za stabilizację stopy oraz zabiegi przywracające prawidłowy zakres ruchowy stawów. Zabiegi są dobierane indywidualnie w zależności od stanu pacjenta. W okresie rehabilitacji, nie powinien on przeciążać kończyny do czasu pełnego odzyskania sprawności ruchowej. Ponadto pomocne są wkładki ortopedyczne.  Poza tym, niektóre osoby muszą zredukować wagę, aby nie przeciążać stopy i narażać jej na ponowne wystąpienie urazu.

Niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego to przypadłość, z której wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy w początkowym stadium. Dlatego po wystąpieniu przewlekłego bólu, należy udać się do lekarza, aby ustalił przyczynę. Trzeba pamiętać, że prawidłowo dobrane zabiegi fizjoterapii są niezbędne w celu powrotu pacjenta do sprawności ruchowej.