Fizjoterapia uroginekologiczna obejmuje zabiegi związane z dysfunkcją mięśni dna miednicy, ale nie tylko. Pomaga pozbyć się wielu uciążliwych dolegliwości, przygotować kobietę do porodu oraz stosowana jest w celach profilaktycznych. Dla kogo przeznaczone są tego typu zabiegi?

miednica

Czym dokładnie jest fizjoterapia uroginekologiczna?

Fizjoterapia uroginekologiczna to jedna ze specjalności fizjoterapii, której celem jest wspomaganie leczenia oraz zapobieganie występowaniu problemów z dnem miednicy, a dokładnie z mięśniami Kegla. Odpowiednio dobrane zabiegi pozwalają przyspieszyć leczenie oraz zapobiegają takim przypadłościom jak: nietrzymanie moczu oraz dysfunkcje pęcherza moczowego, wypadanie macicy, dysfunkcja seksualna, blizna po cięciu cesarskim, bolesne miesiączkowanie, stany bólowe w okolicy miednicy, itd. Głównym celem jest nauka oraz utrwalenie nawyków, związanych z prawidłowymi wzorcami ruchowymi. Ten typ fizjoterapii w głównej mierze wykorzystuje ćwiczenia mięśni dna miednicy. To sprawia, że ich struktura staje się bardziej ukrwiona, elastyczna oraz mocniejsza. Mocne mięśnie dna miednicy, zapobiegają obniżaniu narządów płciowych oraz problemom z nietrzymaniem moczu.

Fizjoterapia uroginekologiczna – dla kogo jest przeznaczona?

Fizjoterapia uroginekologiczna przeznaczona jest dla kobiet ciężarnych, które przygotowują się do urodzenia dziecka oraz cierpią na dolegliwości w wyniku ciąży, np. obrzęki, bóle kręgosłupa, znaczne nietrzymanie moczu, itd. Poza tym z tej formy zabiegów mogą korzystać młode mamy, które chcą wrócić do formy sprzed porodu. Celem fizjoterapii uroginekologicznej jest wzmocnienie lub likwidacja nadmiernego napięcia mięśni dna miednicy, dzięki czemu możliwe jest zniwelowanie takich dolegliwości jak:

• ból w dolnej części brzucha podczas stosunku seksualnego
  • bolesne miesiączki
  • nietrzymanie moczu
  • obniżanie macicy
  • rozejście mięśnia prostego brzucha
  • przewlekłe zaparcia
  • problemy z oddawaniem moczu
  • ból w okolicy dna miednicy oraz kości ogonowej

Natomiast u mężczyzn, ten typ zabiegów fizjoterapeutycznych może pomóc w likwidacji bólu w trakcie, jak i po erekcji, podczas wytrysku oraz oddawania moczu.

Fizjoterapia uroginekologiczna – jakie zabiegi wykorzystuje?

W fizjoterapii uroginekologicznej zabiegi są dopasowywane indywidualnie do każdego pacjenta – w zależności od dolegliwości oraz celu. Fizjoterapeuta wykorzystuje metody terapii manualnej oraz wisceralnej (praca na narządach). Stosowane są techniki uciskowe punktów spustowych, praca z bliznami i mobilizacja po cesarskim cięciu, per vaginam i per rectum, masaż mięśni przykręgosłupowych, masaż limfatyczny w celu zlikwidowania obrzęku, ćwiczenia mięśni dna miednicy w celu ich wzmocnienia oraz ćwiczenia poporodowe.

Zabiegi fizjoterapii uroginekologicznej mogą być wykonywane zarówno podczas leczenia dolegliwości, jak i w celach profilaktycznych. Im szybciej rozpoczęte, tym szybszy efekt.