Fibromialgia – przyczyny, objawy i leczenie

Fibromialgia to przewlekła choroba tkanek miękkich o charakterze reumatycznym. Zanim zapadnie diagnoza, pacjent często uważany jest za osobę przewrażliwioną na punkcie swojego zdrowia, ponieważ twierdzi, że wszystko go boli. W takim przypadku trudno jest postawić diagnozę, ponieważ najczęściej badania fizykalne, laboratoryjne czy radiologiczne nie wykazują żadnych stanów chorobowych w organizmie. Jakie są przyczyny i objawy fibromialgii? Jak przebiega leczenie tego schorzenia?

kobieta głowe podpierą rękoma

Fibromialgia – przyczyny powstawania

Fibromialgia może mieć wiele przyczyn i do dziś nie są one jednoznaczne. Najczęściej dotyka kobiet w przedziale wiekowym od 35 do 55 lat, ale może wystąpić także u dzieci. Głównym objawem jest silny ból, który często uniemożliwia codzienne funkcjonowanie. Lekarze twierdzą, że jest on wynikiem zaburzeń przetwarzania bodźców czuciowych w centralnym układzie nerwowym. Dolegliwości najczęściej aktywują się wskutek stanu zapalnego lub urazu. Na powstanie choroby mogą również wpłynąć nieprawidłowości, które występują w organizmie, np. podwyższone stężenie neuropeptydu uwalnianego z włókien nerwowych, niski poziom serotoniny lub zaburzenia przepływu krwi we wzgórzu mózgu. Inną przyczyną fibromialgii są predyspozycje genetyczne, urazy kręgosłupa lub stawów obwodowych. Choroba często występuje u osób, które straciły rodziców lub były bite – prawdopodobnie wskutek działania silnego stresu.

Fibromialgia – objawy

Fibromialgia może mieć różne symptomy, ponieważ każda osoba choruje inaczej. Przez to postawienie diagnozy jest utrudnione. Natomiast objawem charakterystycznym jest podwyższona tkliwość w niektórych miejscach na ciele. Pomocne w wykryciu choroby jest badanie dolorymetrem, które pozwala ustalić, w którym momencie ucisk na poszczególny punkt zmienia się w ból. To badanie ma na celu ocenę stopnia wrażliwości pacjenta na ucisk. Kluczową rolę pełny też wywiad z chorym. Aby postawić diagnozę, pacjent musi spełniać dwa kryteria:

• ból musi obejmować wszystkie części ciała przez okres min. 3 miesięcy w tzw. kwadratach
  • ból lub tkliwość musi wystąpić co najmniej w 11 z 18 określonych punktów

Oprócz objawów bólowych, pacjenci mogą odczuwać m.in.:

• sztywność mięśni (szczególnie,gdy chory przebywa w jednej pozycji zbyt długo)
  • zmęczenie
  • problemy ze snem
  • problemy z koncentracją i pamięcią
  • ból karku i ból głowy
  • zespół jelita drażliwego

Fibromialgia – leczenie

Fibromialgia jest rudna do wyleczenia. Niektórzy pacjenci przyjmują środki przeciwbólowe oraz o działaniu przeciwzapalnym, ale przynoszą one tylko chwilową ulgę. Również leki rozluźniające nie przynoszą długotrwałych efektów. Natomiast kluczową rolę pełni zmiana stylu życia pacjenta, który powinien unikać długiego wykonywania monotonnych zajęć, prowadzących do przewlekłego napięcia mięśni i ścięgien. Ważna jest odpowiednia dieta, codzienna dawka ruchu oraz ćwiczenia, które rozluźniają ciało i umysł. Dobry efekt w leczeniu fibromialgii przynoszą systematyczne zabiegi fizjoterapeutyczne, które niwelują napięcie w tkankach mięśni i ścięgien. Do popularnych należy kinezyterapia, której celem jest:

• redukcja bólu, poprawa nastroju w wyniku podwyższenia stężenia endorfin
  • zniwelowanie napięcia mięśni i ścięgien oraz zwiększenie ich elastyczności
  • redukcja przewlekłego stresu

Manualne zabiegi rehabilitacyjne mogą być wzmocnione ćwiczeniami w wodzie, jazdą na rowerze, zajęciami tanecznymi, marszobiegami, itd. Pomocna w leczeniu jest też fizykoterapia, do której zaliczamy: ultradźwięki, falę uderzeniową, krioterapię, hydroterapię oraz magnetoterapię.

Fibromialgia to dokuczliwa choroba, ale przez systematyczne ćwiczenia i zabiegi rehabilitacyjne można złagodzić jej objawy lub zmniejszyć częstotliwość ich występowania.