Ból w pachwinie – objawy i przyczyny

Ból w pachwinie to częsta przypadłość pacjentów, którzy zgłaszają się do naszego gabinetu. Dolegliwość może mieć wiele przyczyn, począwszy od urazów mięśniowych i stawów, aż po schorzenia narządów wewnętrznych. Warto poznać więcej szczegółów na ten temat, aby w razie konieczności udać się do lekarza i rozpocząć rehabilitację.

kobieca sylwetka

Ból w pachwinie wywołany uszkodzeniem przywodzicieli uda

Ból w pachwinie może być wywołany uszkodzeniem mięśni przywodzicieli uda. Mięśnie te są umiejscowione po jego przyśrodkowej stronie. W skład tej grupy mięśniowej wchodzi: przywodziciel długi, krótki, wielki oraz mięsień grzebieniowy. Każdy mięsień jest połączony z kością łonową, natomiast na przyśrodkowej części kresy chropowatej, znajdują się przyczepy końcowe tych mięśni. Do najważniejszych funkcji przywodzicieli uda należy stabilizacja miednicy oraz przywiedzenie uda. Do urazu najczęściej dochodzi podczas dynamicznej zmiany pozycji, która wywołuje nagłe i silne naprężenia, np. podczas zrywów przy starcie w biegach.  Charakterystycznym objawem jest ból występujący w pachwinie. Nasila się wskutek obciążenia nogi. W przypadku nadciągnięcia lub naderwania, w miejscu uraz pojawia się krwiak, a pacjent ma problemy z samodzielnym poruszaniem się.

Ból w pachwinie jako skutek uszkodzenia zginaczy biodra

Ból w pachwinie może być spowodowany uszkodzeniem mięśni z grupy tzw. zginaczy biodra, czyli odpowiadających za zginanie stawu biodrowego. Urazowi często ulega mięsień biodrowo  – lędźwiowy. Jego dystalna część jest połączona z krętaczem mniejszym kości udowej i przebiega pod więzadłem pachwinowym. Kolejną grupą mięśni, które często ulegają uszkodzeniu, wywołując ból w pachwinie są: mięsień krawiecki oraz  prosty uda. Uraz rozpoznaje się podczas wykonywania testów oporowych. Natomiast w zależności od stopnia uszkodzenia włókien mięśniowych, pacjent ma problemy z poruszaniem się.

Ból w pachwinie wywołany uszkodzeniem stawu biodrowego

Ból w pachwinie może być skutkiem zaburzeń w stawie krzyżowo – biodrowego. Najczęściej do urazu dochodzi wskutek przeciążenia lub zablokowania w nieodpowiedniej pozycji. To powoduje nadmierne odchylenie kości krzyżowej do przodu lub do tyłu, wynikiem czego są dolegliwości bólowe. W takim przypadku ból ma charakter promieniujący, rozpoczyna się od pośladka, pachwiny i przenika do uda.

Przepuklina pachwinowa jako źródło bólu w pachwinie

Przepuklina pachwinowa również może być źródłem bólu w tym obrębie. Narządy wewnętrzne otoczone są barierą ochronną, czyli otrzewną. Gdy dojdzie do jej osłabienia, a na skrzyżowaniach włókien mięśniowych pojawi się szczelina – dochodzi do uwypuklenia otrzewnej. Podczas wysiłku fizycznego dochodzi do zwiększenia ciśnienia w jamie brzusznej (np. wysiłek fizyczny, kaszel lub kichanie),  a guzek zaczyna się powiększać. Przepuklina pachwinowa najczęściej powstaje, gdy mięśnie brzucha są osłabione i poddane nadmiernemu przeciążeniu, np. podczas dźwigania lub uprawiania sportu. W takim przypadku do usunięcia przepukliny niezbędna jest operacja. Natomiast po zabiegu, pacjent powinien poddać się zabiegom fizjoterapii w celu uniknięcia zrostów w wyniku gojenia rany.

Ból w pachwinie a uszkodzenia strukturalne stawu

Ból w pachwinie, u niektórych pacjentów jest skutkiem uszkodzeń strukturalnych stawu biodrowego. Dochodzi do nich wskutek nadmiernych przeciążeń tkanek otaczających staw, torebkę stawową lub zbyt dużej kompresji powierzchni stawowych. Kolejną przyczyną uszkodzenia stawu może być jego nieprawidłowa mechanika.  W początkowej fazie ból nie jest uciążliwy, ale w późniejszym etapie jest coraz silniejszy – zwłaszcza podczas poruszania się.

Ból w pachwinie – fizjoterapia

Ból w pachwinie może mieć wiele przyczyn, dlatego należy udać się do lekarza w celu ustalenia jego źródła. Podczas wizyty, przeprowadzamy z pacjentem szczegółowy wywiad oraz testy adekwatne do rozpoznanej przyczyny. Dopiero po uzyskaniu szczegółowych informacji, przechodzimy do zabiegów manualnych, których celem jest regeneracja uszkodzonych włókien oraz zwiększenie sprawności ruchowej pacjenta.

Trzeba pamiętać, że ból w pachwinie może mieć wiele przyczyn i poza wymienionymi, może być spowodowany zapaleniem wyrostka robaczkowego. W takim przypadku konieczna jest operacja. Natomiast w celu zapobiegania powstaniu nieprawidłowych zrostów tkanki mięśniowej, po zabiegu należy przeprowadzać manualne zabiegi.